Help & Material
 

How to Use JMB di.kla in the Classroom

Delve deeper into the topics with additional links and recommended reading and learn more about other educational content and programming at the Jewish Museum Berlin.

Links and Reading Tips

Tips for the module

The translation of the texts from the Hebrew Bible is taken from the JPS translation, 1985: https://www.sefaria.org/Esther.2.13?lang=bi&with=all&lang2=en (06.02.2025)

 

Zum Lesen

  • Sáenz-Badillos, Angel, A history of the Hebrew language, Cambridg, New York, Melbourne: Cambridge University Press, 1996.
    Sáenz-Badillos gibt einen ausführlichen Überblick über die Entwicklung des Hebräischen als semitische Sprache über das Biblische und das Rabbinische Hebräisch bis zum heutigen Modernhebräisch. Zum heutigen Modernhebräisch siehe Chapter 8 „Modern Hebrew“, S. 267–287.
  • Die Wikipediaeintrag „Hebräische Sprache“ https://de.wikipedia.org/wiki/Hebr%C3%A4ische_Sprache (24.01.2025) und der Abschnitt Geschichte im Eintrag „Ivrit“ https://de.wikipedia.org/wiki/Ivrit#Geschichte (24.01.2025) bieten eine gute Einführung.
  • Althaus, Hans Peter, Chuzpe, Schmus, Tacheles. Jiddische Wortgeschichten, München 2004.

 

Zum Hören & Schauen

  • Wort, Schrift und Sprache im Judentum beleuchtet der Themenraum Tora des Jüdischen Museums Berlin (JMB).
  • Die Vielfalt jüdischer Musik erfahren Sie im Klangraum des JMB.

 

Für den Unterricht

  • Wie schreibe ich meinen Namen auf Hebräisch? Eine Alef-Bet-Tabelle wird für die Lerneinheit „Hebräisch“ benötigt und ist als PDF zum Download zu finden. 

Die Plattform Jewish Places können Sie in schwerer und Leichter Sprache nutzen:

Tips for the module

  • For more on the topic of Passover please visit the website of the Jewish Museum Berlin.

Tips for the module

  • The translation of the texts from the Hebrew Bible is taken from the JPS translation, 1985: https://www.sefaria.org/Esther.2.13?lang=bi&with=all&lang2=en (06.02.2025)
  • The Purim festival does not have a high religious significance like Rosh HaShanah, Yom Kippur or Passover.
  • For more on the topic of Purim please visit the website of the Jewish Musuem Berlin.

Additional Content and Programs 

Explore the Jewish Museum Berlin’s diverse educational content and programs for teachers and school classes. The JMB offers tours, workshops, project days, teaching materials, and teacher training courses for dynamic learning and teaching – in person at the museum, online, and at schools.

    Farbige Fläche mit Muster in rot-lilaThe word Purim in white letters.

    The Festival of Purim

    What does a Jewish hero have to do with a secret, a villain, and big celebrations? Students aged 12 and up learn about the story of Purim and its hero, Esther. Whether fact or fiction, the story and its core message are still meaningful to Jews celebrating the holiday to this day.

    • Religion & Ritual
    • Antisemitism
    • Grades 7–8
    • 45 min
    Grafisches Muster in lila-blauGraphic lettering that says antisemitism

    Antisemitism – long

    A necklace, a jersey, a narrow box and a head covering—what do they all have in common?  This learning module explores the ways Jewish people navigate antisemitism in daily life and how showing or hiding their Jewish identity is always a matter of safety. 

    • Antisemitism
    • History
    • Grades 9–10
    • 80 min
    Grafisches Muster in dunkelblau-blauGraphic lettering that says passover

    The Festival of Passover

    Can memory have a flavor? Students will explore the role of food and memory during the holiday of Passover, when the story of the Exodus from Egypt is retold every year. 

    • Religion & Ritual
    • History
    • Grades 7–8
    • 45 min